Saturday, May 16, 2020

Oman: Wadi Damm Pools

15 Disember 2019.

Last activity hari pertama di Oman - practice berenang di Wadi Damm.
Wadi Damm
Tu pun berhenti banyak tanya orang kampung jalan nak ke sini. Syukurrr sangat orang-orang kampung di Oman ni baik-baik belaka. Aku takleh move on la wei dengan layanan orang-orang kampung di Oman ni. Walaupun aku tak reti cakap Arab, depa pun tak reti cakap English, somehow masing-masing faham apa yang cuba nak disampaikan.
Oman
Jalan menuju ke Wadi Damm dari Nizwa
Nak ke Wadi Damm WAJIB kena ada 4x4, kereta biasa confirm lekat. Ni lah first time seumur hidup aku dan laki aku redah sungai dengan 4x4. Dahla berdua ja dalam kereta. Aku dok fikir kalau tayar kereta lekat ni, aku mintak tolong orang kampung ja la 😆. Cuma ada la sekali dua, bumper depan macam terkena dasar sungai sebab tinggi sangat turunnya.

Aku panic dah takut nak kena bayar kat company kereta sewa.

Alhamdulillah tak jadi apa-apa. Sebab sewa pun 4x4 yang tak power sangat, so kami kena trekking jauh la. Kalau 4x4 yang lagi tinggi horsepower boleh la masuk ke dalam lagi. Ngeri aku nak drive ikut wadi tu. So jalan kaki ja la redah wadi…
Wadi Damm
Wadi Damm
Trekking ke Wadi Damm Pools
Syoknya Wadi Damm ni sebab masa aku sampai, takda orang pun. Mungkin sebab dah petang waktu tu. Tapi suasana tenang tu memang tak tergambar. Explore habis-habis, swimming la lama mana nak, takda orang kacau ❤.




Wadi Damm
I just love this country and I’m glad this time around I just go with the flow without proper plan. Oman has a lot to offer tapi kena lah buka mata hati semasa travel. Kalau yang jenis nak duduk hotel 5-star, semua benda nak senang, ada hiccup sikit pun mengeluh dan taknak bersabar, eerrr dinasihatkan takyah datang la Oman.

On the way ke Wadi Damm, aku singgah solat di satu masjid kecik yang letaknya di kampung apa nama ntah. Kampung macam padang jarak padang terkukur, tak nampak rumah, tak nampak orang lalu-lalang pun.
Al Ayn
Mosque
Ruangan dalam masjid
Kecik ja masjid ni sebab letaknya di kampung saja, tapi bersih, lengkap dengan aircond, peti ais, drinking water supply, toilet pun bersih. No one was here except us.

Mosque
Al Ayn
Drinking water supply kat masjid




No comments:

Post a Comment